Om maar meteen met de deur in huis te vallen: verbieden en beperken is niet de beste manier om de online veiligheid van kinderen te waarborgen. Sterker nog: toegang tot de digitale wereld en online diensten is hartstikke belangrijk voor (de ontwikkeling van) kinderen. Het biedt bijvoorbeeld toegang tot onderwijs, stimuleert inclusie en biedt kansen voor persoonlijke ontwikkeling. Tijdens de coronapandemie werd dit extra duidelijk: de digitale wereld speelde een essentiële rol op het gebied van onderwijs en interactie met leeftijdsgenoten.

“Voor zeer jonge kinderen en bij bepaalde thema’s kan een verbod zeker effectief zijn”, zegt Matt Goodwin, hoofd duurzaam beleggen bij Global Child Forum. “Maar in de meeste gevallen is een meer genuanceerde aanpak effectiever. We moeten toegang tot de onlinewereld niet beperken, maar er samen voor zorgen dat die onlinewereld zo veilig mogelijk is.

Sleutelrol voor telecombedrijven

Juist omdat toegang tot het internet veel voordelen biedt voor kinderen, investeert Triodos Future Generations Fund bewust in telecombedrijven. En dan met name in opkomende economieën. Deze bedrijven verbeteren immers de toegang tot zaken als online educatie en financiële diensten. Fondsmanager Sjoerd Rozing: “Wie investeert telecom-infrastructuur en telecomdiensten, investeert indirect ook in de toekomst van jongere generaties.”

Tegelijkertijd moeten we de risico’s voor kinderen niet onderschatten. Daarom investeert Triodos Future Generations Fund niet zomaar in telecombedrijven. “We eisen bijvoorbeeld dat ze hun best doen om toegang tot schadelijke content te blokken en ouderlijk toezicht te bevorderen”, zegt Rozing. “En dat ze helder beleid hebben op dat gebied. Daarnaast kunnen we invloed uitoefenen wanneer we eenmaal aan tafel zitten. Bijvoorbeeld door het gesprek aan te gaan over online veiligheid voor kinderen. En door mogelijke verbeterslagen gezamenlijk te onderzoeken en interessante projecten aan te dragen.”

Het is ook in het belang van de bedrijven zelf om hier actief mee aan de slag te gaan. Bedrijven die de online-veiligheid van kinderen niet serieus genoeg nemen of zelfs negeren, kunnen reputatieschade oplopen en zelfs juridische problemen krijgen. Ook daar ligt een rol voor investeerders, vervolgt Rozing, om bedrijven daaraan te herinneren: “Bedrijven die de online veiligheid van kinderen niet serieus nemen, nemen ook de risico’s voor zichzelf niet serieus. Maar die risico’s moeten niet worden onderschat.”

Het Listen Up-initiatief

Een voorbeeld van zo’n interessant project is het Listen Up-initiatiefvan het Global Child Forum. Dit project brengt grote telecombedrijven zoals Orange, Vodafone, Tele2 en Telia samen om via focusgroepen en enquêtes de inzichten van kinderen op te halen. “Bedrijven die de digitale wereld vormgeven, kunnen ontzettend veel leren van de input van kinderen” legt Goodwin uit.

“Als we ervoor kunnen zorgen dat ze dat meenemen in hun beslissingen en bedrijfsvoering, leggen we een sterke basis voor een veilige online-omgeving voor kinderen.

Rozing vult aan: “Het Listen Up-initiatief stelt de wensen en behoeften van kinderen centraal. Dat wordt zo vaak vergeten in het bedrijfsleven. Binnen dit project wordt de stem van kinderen serieus genomen. Dat is echt uniek en zou breder omarmd moeten worden. Investeerders kunnen hier ook een rol in pakken, door dit soort initiatieven actief onder de aandacht te brengen bij bedrijven.”

Echte verandering

Matt Goodwin sluit af met een oproep: “Het Listen Up-initiatief geeft een basis om echte verandering voor kinderen te realiseren. Dus sluit je aan! Als je in de sector werkt of denkt dat je kan bijdragen, neem dan vooral contact op. Zo realiseren we verandering.”