Elektrische bezorgfietsen van Cyclefix
De bezorgscooter van de lokale snackbar is inmiddels de bezorgfiets geworden. En Cyclefix is een van de duurzaamste aanbieders van die elektrische bezorgfietsen. De elektrische fietsen van Cyclefix worden inmiddels door het hele land gebruikt om maaltijden en andere producten te bezorgen. Ondernemers kunnen de tweewieler kopen of leasen. Eigenaar Eric van der Laan: “We kijken continu hoe we kunnen innoveren en nóg duurzamer kunnen worden.”
Cyclefix ontstond in 2016 toen eigenaar Van der Laan zijn baan als bedrijfsleider in een fietsenzaak opzegde, om deze duurzame manier van bezorgen op de kaart te zetten. “Het was pure intuïtie”, vertelt hij over de start. “Ik was vertrouwd geraakt met de fietsenwereld en had al een paar klanten geholpen die specifiek een bezorgfiets zochten. Daardoor ontstond mijn plan om hier meer mee te gaan doen. Bezorgen per fiets stond op dat moment nog in de kinderschoenen.”
Wij gaan niet voor de massa
Vanuit een garage aan huis startte Van der Laan zijn bedrijf op. Inmiddels is Cyclefix verhuisd naar een bedrijfshal en zijn er vier monteurs in dienst. Vanuit Harderwijk worden klanten in het hele land bediend. “Wij gaan niet voor de massa”, zegt hij. “We kijken juist heel specifiek naar hoe we een klant het beste kunnen helpen. Welke dienst wil hij of zij leveren en welke fiets past daar dan het beste bij. Een klant koopt bij ons geen fiets, maar hij koopt de zekerheid van een fiets die het doet.”
Klanten zijn bijvoorbeeld Domino’s Pizza en Spare Rib Express. Maar ook lokale restaurants met een bezorgoptie kloppen bij Cyclefix aan. Zij stapten vaak over van een bezorgscooter op een schone fiets. “Met de fiets ben je er vaak net zo snel, zeker in de stad, en het is een stuk minder vervuilend.” Tijdens de coronapandemie en de opkomst van flitsbezorging nam het aantal bezorgfietsen in het straatbeeld gigantisch toe, zegt Van der Laan. “Maar die trend verdween ook weer snel. We zien dat de markt is verschoven. Wie nog met bezorgfietsen werkt, wil duurzame fietsen van goede kwaliteit.”
Zo hoog mogelijke kwaliteit
Cyclefix werkt bijvoorbeeld met ‘airless’ fietsbanden die in principe niet kapot kunnen, zelfs niet als je over een spijker rijdt. “We werken met fietsen van een zo hoog mogelijke kwaliteit, zodat onze spullen lang mee gaan. Gaat er toch iets kapot, dan zetten we in op repareren voor vervangen. We werken met een decentraal netwerk van servicepartners zodat onze klanten altijd in de buurt worden geholpen.”
Cyclefix zet ook in op hergebruik van materiaal. Ook worden accu’s in eerste instantie gerepareerd en niet direct gerecycled. “We rekken de levensduur van onze producten zo lang mogelijk op.”
Op het International Cargo Bike Festival, onderdeel van Dutch Cycling Week, staat Van der Laan met een nieuw product. Het luidt tegelijkertijd het verbreden van het aanbod van Cyclefix in. “Onze nieuwe fiets, de Mocci smart e-bike heeft een uniek aandrijfsysteem, waarin geen mechanische componenten, zoals kettingen, tandwielen en tandriemen, zijn verwerkt.” De fiets kan volledig worden aangepast naar de omstandigheden en heeft veel power. “Je zou hiermee zelfs met een volle belading of een aanhanger naar de bovenste etage van een parkeergarage kunnen rijden.”
Daarmee is de fiets geschikt voor bijvoorbeeld technische hulpdiensten, medische hulpdiensten, park & ride aan de rand van de stad en andere stadslogistieke toepassingen. “Tot nu toe waren we vooral in de maaltijdbezorging actief, maar we staan dus aan de vooravond van een spannend nieuw avontuur waarin we nog verder kunnen groeien.”
De gekoelde bakfietsen van TringTring
Met 52 gekoelde bakfietsen rijdt TringTring inmiddels door vijf steden. Ze bezorgen versproducten bij de horeca en maaltijdboxen en bloemen bij consumenten. “Een bakfiets staat nooit in de file, klanten kunnen op ons rekenen.”
Roel Mos begon met één fiets in 2013, maar zijn bedrijf TringTring groeide fors door de jaren heen. “Steden worden steeds drukker. Er worden enorm veel versproducten bezorgd bij chefs en consumenten, zoals kaas, wild en maaltijdboxen. Met slimme software, gekoelde bakfietsen en gekoelde hubs creëerden we een netwerk dat efficiënter is dan de gekoelde busjes.” Hij vervolgt: “Veel binnensteden zijn niet gebouwd op veel auto’s en busjes. Als het druk is, loopt het vast. Maar voor horeca is het natuurlijk cruciaal dat versproducten op tijd worden geleverd.”
35.000 kilo versproducten per week
TringTring sloeg aan en inmiddels werkt het bedrijf met zo’n 140 zelfstandige fietskoeriers in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Haarlem. Samen bezorgen zij meer dan 35.000 kilo versproducten per week. Het bedrijf levert aan meer dan 500 horecazaken. Afgelopen jaren werden de werkzaamheden uitgebreid; ‘Tringers’ bezorgen nu ook maaltijdboxen en verse bloemen aan consumenten.
“Na het produceren door de leverancier, gaan de producten naar onze gekoelde hubs of halen we ze bij de leverancier op met de gekoelde bakfiets. We bezorgen ze daarna zo snel mogelijk. Het gaat bijvoorbeeld om taarten, maar ook verse vis. We hebben hiervoor gekoelde bakfietsen die ook kwetsbare waren kunnen vervoeren. Elke bakfiets kan zo’n 80 kilo aan. We hebben een systeem ontwikkeld waar geen bestelbusje tegenop kan.”
Fietsen zit in ons DNA
De broer van Mos werkt in de horeca. Zo kwam hij op dit concept. “Logistiek is echt een probleem in veel steden. Met een bakfiets sta je nooit in de file, ben je niet afhankelijk van hoe druk het ergens is. Onze doorlooptijden in de binnenstad zijn voorspelbaar en we scoren hoog op punctualiteit. Een topchef kan niet een half uur wachten op zijn producten. Van ons kan hij op aan.”
Bij het uitwerken van zijn plan kwam direct het aspect duurzaamheid ter sprake. “Ik dacht: als ik iets start, dan moet het duurzaam zijn. Ik wil iets verbeteren. Dat was mijn uitgangspunt.” Daardoor kwam hij al snel op fietsen uit. “Fietsen is gezond voor je, het zorgt voor fitheid. Het is een win-win: onze ‘Tringers’ hebben een actieve baan, maar voor de ontvangende partij is het ook leuk. Een dieselbusje draagt niet echt bij aan de beleving bij een sterrenzaak, terwijl fietsen kenmerkend is voor Nederland. Het zit in ons DNA.”
In de toekomst wil Mos in nog meer steden aan de slag. “Steeds meer gemeenten sturen aan op stiller, schoner en autoluw verkeer. Bezorging met gekoelde bakfietsen past daar perfect bij. We willen daarom verder uitbreiden en zo onze impact vergroten.”
E-bikes van Roetz gaan een leven lang mee
Roetz-Bikes geeft afgedankte stadsfietsen een tweede leven en ontwikkelde een modulaire e-bike die een leven lang mee gaat. “Bij ons is de heilige overtuiging dat circulair de enige toekomst is.”
Roetz-Bikes is een duurzame, circulaire fietsenmaker in Amsterdam. Vanuit een sociale werkplaats worden oude fietsonderdelen hergebruikt om nieuwe, stevige stadsfietsen te maken. Het idee voor Roetz-Bikes ontstond zo’n elf jaar geleden in het Amsterdamse fietsendepot, zegt initiatiefnemer Tiemen ter Hoeven. “Daar zie je goed hoeveel fietswrakken in de shredder belanden.” Bij de eerste circulaire fietsen van Roetz kregen stalen fietsframes van 20 tot 40 jaar oud een nieuw leven.
Groeiende afvalberg met e-waste
Inmiddels richt Roetz zich ook op elektrische fietsen. Het bedrijf ontwikkelde een modulaire e-bike, die e-waste tegengaat omdat hij veel langer meegaat dan de gemiddelde elektrische fiets. Een e-bike stoot weliswaar veel minder CO2 uit dan een benzineauto, maar de korte levensduur – en daarmee samenhangende groeiende afvalberg met elektronische apparatuur – vormt een uitdaging op het gebied van duurzaamheid. Daar wilde Roetz een oplossing voor bedenken. Ter Hoeven: “Hoe ontwerp ik een fiets zó, dat ik ‘m als fabrikant ook weer terug wil? Die stap zetten we nu met onze modulaire e-bike.”
De modulaire e-bike van Roetz moet een leven lang meegaan, legt hij uit. “Normale e-bikes zijn gevoelige beestjes. De techniek van de motor en accu veroudert snel en ze gaan relatief snel stuk. Een gemiddeld model van zo’n 2.000 euro is na 7 à 8 jaar al klaar voor de sloop. De kans dat je een kapot exemplaar kunt repareren is klein. De fabrikant ondersteunt dit niet, er zit geen garantie op én de reparatie zelf is duur. Typisch een inefficiënt systeem: ontworpen om te verouderen.”
Uitbouwen, aanpassen en vervangen
Bij Life, de circulaire e-bike van Roetz, is dat anders. Er is één frame dat iedereen naar wens kan uitbouwen, aanpassen en vervangen. “Het vervangen van je achterwiel is bij een gewone stadsfiets een behoorlijke klus. De kettingkast moet open, de rem moet los, en of het een schijfrem, een trommelrem of nog iets anders is, het maakt allemaal uit. Het wiel van de modulaire e-bike vervangen we in 22 seconden bij je thuis en in 10 minuten vervangen we de motor. Op onze circulaire werkplaats krijgt de oude motor een upgrade, zodat hij weer als nieuw mee kan. Dat is het voordeel van losse modules en controle hebben over je componenten. Als we kijken naar de materialen na bijvoorbeeld 3-5 jaar leasen, verwachten we meer dan 80% van de materialen opnieuw te gebruiken.”
Roetz ontving in 2015 de Triodos-Hart-Hoofdprijs en werkt inmiddels samen met grote partijen als NS. “Het is een uitdagende periode in de fietsenbranche, waar sommige fietsproducenten niet tegen bestand zijn. Dat het ons in dit klimaat lukt om een nieuw product te lanceren is supertof en heel motiverend. Het werkt denk ik juist omdat we het anders doen en omdát we de industrie willen veranderen. Bij ons is de heilige overtuiging dat circulair de enige toekomst is.”
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.